To tips til bedre morgenener

1 min at læse

2 tips til bedre morgener

Forestil dig en mandag morgen. Det regner, det er koldt, og du skal tidligt op. Det lyder ikke ligefrem som opskriften på den bedste dag i dit liv, vel? Der findes ufatteligt få mennesker, der elsker mandage, og de få, der gør, er skøre i bolten – undskyld sproget. Mandagen er nemlig starten på en ny, lang og hård uge, inden den igen står på weekend. Men behøves det virkelig at være så svært at komme op om morgenen? Er der noget, man kan gøre for at blive bedre til at stå op og komme ud af fjerene? Selvfølgelig er der det – læs med her.

En god nats søvn er nøglen til en god dag

Du har sikkert hørt det før, men det kan ikke siges ofte nok – nattesøvnen er afgørende for, hvordan resten af dagen bliver. Har du vendt og drejet hele natten, er det helt naturligt, hvis du både er træt og uoplagt. De fleste voksne skal nemlig have mellem 6-8 timers søvn hver nat, før de fungerer optimalt. Det lyder måske af meget, og det er faktisk en stor del af døgnets 24 timer, især når man har in mente, at der også skal laves mad, arbejdes og passes børn. En stressende hverdag efterlader ikke just mange timer til at sove, men søvnen er altså altafgørende for vores mentale og fysiske helbred – så husk at sove.

Der er dog én ting, du kan gøre for at skabe et bedre udgangspunkt for din nattesøvn. Du tilbringer helt utroligt mange timer i din seng i løbet af dit liv, hvorfor du ikke bør spare, når du er på udkig efter en ny. Senge kommer i mange størrelser og udgaver, og det kan være svært at gennemskue, hvilken seng der passer bedst til dig. Skal den fx være uden eller med topmadras? Og hvad med ekstraindstillinger? Når du er ude at kigge på senge, er vores råd, at du spørger en af butikkens sengeeksperter – de kan helt sikkert hjælpe dig godt videre.

Tag en skyller, eller løb en tur

Det næste råd kan lyde drastisk i nogles øre, men det er bevist utallige gange, at en løbetur, efterfulgt af et brusebad, om morgenen er genialt ift. at blive mere frisk. Dette skyldes, at kroppen kommer i gang, og at blodet iltes. Tager du et varmt brusebad efterfølgende, hvilket vi anbefaler, at du gør, så du ikke lugter, så er du rigtig godt kørende resten af dagen.

Ved at løbe ”kl. skod” om morgenen bliver du ikke bare mere frisk og oplagt – det er også en fantastisk måde at tabe sig på. Folk vil med garanti kigge på dig med store øjne, når du fortæller dem, at du fx står op kl. 5 om morgenen for at løbe 3 kilometer. Det er noget, der giver respekt på kontoret.

Søvn er vigtigt, og vi kan ikke sige det nok gange. Husk at sove – både for din, din arbejdsgivers og din families skyld. De er alle interesserede i, at du er frisk og har det godt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *